Kehysriihen jälkimainingeissa

Perussuomalaiset tyytyväisiä hallituksen kehyspäätökseen. Vain hallituksessa voi vaikuttaa. Ja niin Perussuomalaiset ministerit jälleen todenteolla tekivät, kun hallitus neuvotteli tulevien vuosien taloussuunnitelmasta. Hallitusohjelmasta pidetään kiinni ja tarvittavat säästöt ja uudistukset toteutetaan, jotta Suomen talous saadaan käännettyä kasvuun. Olemme mukana tekemässä historiallisia muutoksia.

Kehysriihessä säästöpäätöksiä tehtiin noin 400 miljoonan euron edestä, sillä inflaatio on ollut alhaisempi kuin hallitusohjelmaa laadittaessa arvioitiin ja tuolloin sovittuja indeksisäästöjä ei ole syntynyt. Tilanne korjataan tekemällä tasasuuruinen 0,85 prosentin vähennys näihin menoihin, jolloin hallitusohjelman mukaiset säästöt saadaan toteutettua.

Opposition marmatus siitä, että suomalaisten perusturvaa tällä päätöksellä leikattaisiin ja suomalaiselta köyhältä entisestään riistettäisiin, ei pidä paikkaansa. Säästöt kohdistuvat samoihin kohteisiin ja samansuuruisina, mitä hallitusohjelmassa sovittiin.

Muita säästöjä haettiin mm. kehitysyhteistyöstä ja sairaspäivärahoista suurituloisilla.

Hallitus päätti myös merkittävistä panostuksista ja uudistuksista työllisyyden hoitoon. Uudistukset valmistellaan oikeus- ja työministeri Jari Lindströmin johdolla ja esittelemme niitä tarkemmin tulevissa uutiskirjeissä.

Merkittäviä Perussuomalaisten läpi ajamia taloudellisia panostuksia olivat myös 8 euron kuukausikorotus takuueläkkeeseen, poliisin määrärahojen korotus, vankilaverkon säilyttäminen ja kahdeksan merkittävän liikennehankkeen toteuttaminen.

Missä EU, siellä ongelma

Ulkoministeri Timo Soini totesi kymmenen vuotta sitten ensimmäistä kertaa: Missä EU, siellä ongelma. Tämä pätee edelleen ja se tuli hallituksen eteen myös kehysriihessä.

EU kieltää Suomelta nykyisenkaltaisen makeisveron, joten siitä on luovuttava ja tilalle oli löydettävä jokin uusi noin 100 miljoonaa euroa tuottava vero.

Vaihtoehtoina hallituksella oli korottaa bensaveroa tai yleistä arvonlisäveroa. Kumpikaan ei ole hyvä vaihtoehto. Hallitus päätyi korottamaan bensaveroa niin, että keskimääräiselle henkilöautoilijalle tämä tarkoittaa 30–35 euron lisämenoa vuodessa.

Perussuomalaisten vaatimuksesta hallitus kuitenkin tarkkailee öljyn maailmanmarkkinahinnan kehitystä ja mikäli hinta nousee yli 80 dollariin barrelilta, veronkorotusta tarkastellaan uudelleen.

Sotea viedään eteenpäin Perussuomalaisten viitoittamalla ladulla Kehysriihen yhteydessä hallitus tarkensi myös sosiaali- ja terveysuudistuksen etenemistä. Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä on vienyt ansiokkaasti hallituksessa eteenpäin niitä linjauksia, jotka Perussuomalaisille ovat tärkeitä. Hanke eteneekin nyt kansalaisen näkökulmasta parhaalla mahdollisella tavalla. Perussuomalaisten vaatimuksesta peruspalvelut turvataan aina maakunnan toimesta. Merkittävää on edelleen tasalaatuiset julkiset palvelut. Valinnanvapaus toteutetaan harkiten. Perusterveydenhoidossa valinnanvapaus tuo tehoa ja palvelee asiakkaita, mutta ei kuitenkaan johda ylikansallisten yritysten hallitsemaan järjestelmään. Pienten ja keskisuurten yritysten asema turvataan.

Sote-uudistus etenee kevään aikana eduskuntaan ja tulee voimaan aikataulussaan. Tämä hallitus on kymmenessä kuukaudessa päässyt sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisessa pidemmälle kuin kaksi edellistä kahdeksan vuoden aikana pääsi.

Kirjoitettu 8.4.2016