Byroslavia ja purkutalkoot

Byrokratian purkutalkoot

Ensimmäinen lista kuntien tehtävien karsinnasta on saatu valmisteluun ja siellä on muutama vallan mainio asia, joita Teidän kannattaa pitää kunnissanne esillä. Esimerkiksi ELY-keskusten rooli tulee muuttumaan aika merkittävästi. ELY -keskusten rooli kaavoitus- ja rakentamisasioissa muutetaan konsultoivaksi ja niiden valitusoikeutta kaavapäätöksissä rajoitetaan. Myös hallitusohjelman mukaan kaikissa rakentamis- ja ympäristöasioissa siirrytään menettelyyn, jossa valitusoikeus korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttää valitusluvan saamista.

ELY -keskuksille nykyisin kuuluva poikkeamistoimivalta ehdotetaan siirrettäväksi kokonaan kunnille. Poikkeamistoimivallan siirtäminen koskee poikkeamisen myöntämistä ranta-alueelle, jolla rakentamisen mahdollistavaa kaavaa, sekä poikkeamista asemakaavassa osoitetusta rakennusoikeudesta, rakennuksen suojelumääräyksestä tai poikkeamista asemakaavan laatimista varten määrätystä rakennuskiellosta. Poikkeamisen edellytyksiin ei ehdoteta muutoksia. Lisäksi alueellisen poikkeamistoimivallan soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan myös asemakaava-alueella olemassa olevan liike-, toimisto- ja toimitilarakennuksen tilojen muuttamista asuinkäyttöön tai muuhun ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaan käyttöön.

Huomionarvoista on, että tämä lista on vasta toimenpide-esityksiä ja ovat valmistelussa. Mutta poliittisesti on oikein oivallinen paikka tutustua tuohon listaan ja nostaa sieltä paikallispoliittiseen keskusteluun esimerkiksi juuri ELY-keskusten roolin muuttaminen. Tämä hallitus tekee sen, mistä kaikissa kunnissa valitetaan yli puoluerajojen 🙂

Jos Sinulla on idea kuntien tehtävien ja velvotteiden karsimiseksi tai olet törmännyt johonkin turhaan byrokratian koukeroon, ilmianna se meille. Olemme avanneet nettilomakkeen valtuutetuillemme tätä varten.

Puoluevaltuuston kokous

Lahdessa pidetään 11.-12.6 puolueneuvoston kokous. Puolueneuvostossa on tarkoitus mm. työstää yhdessä meidän kunta- ja maakuntavaaliohjelmaa, käydä poliittista keskustelua ja ruotia puolueemme sääntöjen ensimmäistä muutosluonnosta. Nyt on juuri oikea aika vaikuttaa puolueen ohjelmatyöhön. Kuka olisi parempi laatimaan meidän kuntavaaliohjelmaa kuin omat kunnanvaltuutettumme!! Eli ilmoittautukaa joukolla mukaan täältä: LINKKI3 Ilmottautumisen yhteydessä valitaan työryhmä minkä työskentelyyn osallistutaan. Puolueneuvostossahan kaikilla meidän kunnanvaltuutetuilla on äänioikeus (jos jäsenmaksut ovat kunnossa). Nyt on aika käyttää sitä. Kaikki puolueemme jäsenet saavat osallistua kokoukseen vaikka äänioikeus on valtuutetuilla, onhan tässä taas kysymys puolueen jäsenten kokoontumisajoista ja yhteisestä kesätapahtumastamme!

Kirjoitettu 13.3.2016