Kuka huutaa pää ja aate punaisena?

Pieni vauva huutaa ja itkee, kun se ei osaa muulla tavoin ilmaista tarpeitaan. Samanlaista venkoilua on eduskunnassa opposition suunnasta. He hallituksessa ollessaan tuplasivat Suomen velan ja pakottivat kunnat ennen näkemättömiin leikkauksiin. SDP etunenässä oppositio vastustaa kaikkia korjausliikkeitä mitä hallitus tekee. Mitkään uudistukset eivät ole demareille kelvanneet. Kaikkea mitä pitävät huonona, ovat itse olleet tekemässä.

Ihan kuin opposition asemasta olisi sallittua moittia omia tekosia tekopyhä virne naamalla vierittäen syytä hallituksen niskoille. Miltä se tuntuu, että tietää itse aikanaan olleensa päättämässä koulutussäästöistä tai valtion omaisuuden myynnistä, ja nyt huudetaan oppositiosta pää punaisena?

Demareilla on monessa kunnan- ja kaupunginvaltuustossa merkittävä valta-asema. Tämä asetelmaa on käytetty hyväksi ja satoja kyläkouluja lopetettu. Vuosien ajan on ylläpitokorjauksista säästetty ja päästetty koulut huonoon kuntoon. On nähty, että lasten olisi hyvä olla isommassa koulussa lähempänä kunnan keskusta tai isommassa taajamassa. Samalla tavalla eläintaloudessa pyritään isompiin tehokkaisiin ja tuottavampiin laitoksiin. Vai onko kyseessä maaseudun tahallinen autioittaminen, koska keskustapuolue on siellä vahva?

Minulle tuli taannoin paha olo, kun seurasin tv:stä välikysymystä koulutussäästöistä. Entinen opetusministeri Gustafsson (sdp) kritisoi kovin sanoin hallituksen toimia. Samainen ministeri allekirjoitti aikanaan paperit, joissa Ahmoon koulun lopetus sinetöitiin. Vieraili ministeri jopa saneerattavan Nyhkälän rakennustyömaalla, jotta saivat toisiaan taputella selkään hienon saavutuksen johdosta. Voi kun Ahmoon lapset olisivat olleet paikalla näkemässä mitä aikuiset tekevät.

Suomen hallitus on istunut vuoden. Tänä aikana on useassa ministeriössä tehty valtavasti töitä, jotta normeja puretaan, Suomalaisen työn ja tekemisen edellytyksiä parannetaan ja valtion velkaantuminen saadaan taitettua. Kaikissa puolueissa ymmärretään toimien välttämättömyys. Ollaan kuitenkin periaatteessa eri mieltä, koska kannatusluvut saa helpommin ylös kritisoimalla ja haukkumalla. Toivottavasti tyyli jonain päivänä muuttuu, ja voidaan tunnustaa toisen tehneen hyvää duunia. ”Älä ole ongelma, vaan ratkaisu” – lempilauseeni toimii hyvin tässäkin tilanteessa.

Ville Saukkola